מוצרים הם חפצים הנמצאים במציאות והברורים לכל עין המביט והמשתמש בהם.הם עשויים להיות בתקופה המודרנית גם "דימיוניים" כגון אתרי אינטרנט (אע"פ שמסתתרות מאחוריהם תוכניות פיזיות של הנדסת מתמטיקה ואובייקטים).לצורך עינינו נחשיב פה גם את השירותים כמוצרים.
מוצר הוא כל דבר המשמש למעשה באופן כלשהוא את המעוניין ,הצריך להשתמש בו והעונה על דרישות התמבקשות שיהיו מעצם כך במוצר/בשירות.
קיימות דרגות שונות של עוצמות שימוש במוצר:
• שימוש יומיומי רגיל כמדי פעם שאינו עונה על צורך
• שימוש צורכי (מסוגים שונים)
• שימוש בין מוצרי אורכי (שימוש במוצרים המהווים אע"פ שהם נפרדים בהמצאתם צורך אורכי)
• שימוש מזוהה נדרש ומחוייב
שוק המוצרים הגלוי
זהו שוק כל האובייקטים הקיימים במקום מסויים (מדינה,אזור גיאוגרפי,מרחב דימיוני - אינטרנט).האובייקטים יכולים להיות מסוגים שונים ורבים כגון: מוצרים פיזיים (חפצים) ומוצרים וירטואליים (תכוניות טלויזיה שהן ממשיות אך שאינן "חפץ" או אובייקט אלא דימיוני.) ותוכנות מחשב.
שוק המוצרים הגלוי נושא בתוכו ומכיל את מלוא הקיים ואף את המוצרים העשויים להופיע בזמן הקרוב (בהתאם להגדרות המדינה המאכלסת את חוקי הופעתם ורישומם ותיעודם).
מעבר לכך, שוק המוצרים הגלוי מציע לכל המתבונן מוצרים חדשניים שעדיין אינם בשימוש מלא , או לחילופין המייצגים עדיין חפץ שאינו מתפקד עדיין בעוצמת השימוש המקסימלית במוצר.
שוק המוצרים המתוכנן
בכל זירת פיתוח (מוצרי צריכה,זירת האינטרנט,זירות המדיה - שטחי פרסום,תוכניות ופורמטים לטלויזיה) ייתכנו אפשרוות רבגוניות של המצאות מוצרים שונים בהתאם לטיב ויכולת הממציאים.ואכן,רבים הממציאים זאת.
שוק המוצרים המתוכנן מורכב משלושה מימדים:
• מימד המוצרים שייבנו ,ייצאו אל השוק ושלא יצליחו ככל הנראה (עקב: אי עניה על צורך,אי שיווק נכון ואי נחיצות בהם)
• מימד המוצרים שעדיין השוק אינו מוכן אליהם מבחינת פסיכולוגיה צרכנית (ועל כן יהיה נכון להמציאם בהדרגה או להמציא מוצרי ביניים שיבנו את הצורך בשימוש בהם בהדרגה)
• מוצרים שיתפקדו החל מרגע הופעתם היות ויצירתם כרורכ בהנדסת חשיבה המצאתית הקשורה במישרין להבנת הפסיכולוגיה הצרכנית
• מוצרים שיוצעו לשוק ושאכן יתפקדו אך שתיפקודם לאחר שוך תקופת ההתלהבות מהם - ייצנח ושלא ישוקם.
מהו תפקידו של ממציא טוב ופיקח?
ראשית,לא לחלום אלא לשכלל את כושר ניתוחו. לשגות בחלומות על התעשרות פתאומית שאינה קשורה למציאות - כל אחד יכול.
במקום זאת רצוי לתת עדיפות לניתוח נכון של השוק הקיים,של המוצר הממוצא ולהבין דברים מן הסוג הבא:
• טכניקות המצאות (כיצד חושבים עליהן ע"י חשיבה המצאתית נכונה)
• כיצד מגיעים לנקות תצפית טובה (ומאיזו זווית) על מלוא המוצרים הקיימים כיום בשוק.
• מהן הדרכים הנכונו להשוות את המוצר הממוצא לקיימים
• מהו הידע שברשותי המקנה לי אכן את הביטחון (האמיתי ,המבוסס על ניתוח מושכל) שהמצאתי תצליח
• מהם היתרונות שבמוצר/שרות שהמצאתי - והאם די ביתוח היתרונות המקובל כדי לגרום למוצר להצליח (האם יתרונות המוצר הם אלו שיגרמו להצלחתו או השיווק? , האם שניהם או שילוב של שניהם או שלחילופין - המצאתי תצליח "מלמטה" - כלומר,מתוך הצורך האמיתי של האנשים בה?)
• מהן נקודות הכשל האפשריות של הרעיון/התכנון המיסחרי/המוצר/השרות
• האם קיימים בתחומים אחרים רעיונות מקבילים העשויים להעיד על כיווניות תיכנונית נכונה של הרעיון
קורסי תואר ראשון בפסיכולוגיה - המעניינים בלבד
חבר ארגון הכותבים הישראלי מ 1995
התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
תחומי התמצאות וידע:
ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה
חוקר עצמאית רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן,אומנות המכירה
כתיבת הומור וניתוח הומור
ניתוח המצאות, חדשנות
אי מייל shin7@017.net.il